• Sākums
  • Aktualitātes un sasniegtais

BDK

Priekšlikums šaursliežu tramvaja trasei Baloži-Ziepniekkalns

   Lai gan pamatā mēs nodarbojamies ar vēsturi un tās saglabāšanu, vēsture var nest pienesumu un uzlabojumus arī tagadnei, ikdienas vajadzībām, un tāda mūsu skatījumā ir situācija ar kūdras bānīti un sabiedrisko transportu starp Baložiem un Rīgu/Ziepniekkalnu!
 
   Baložu pilsēta ir tikai 3 kilometru attālumā no Ziepniekkalna, bet tuvākie ceļi ir gandrīz 10 km gari, jo ved apkārt Medema purvam. Izbraukšanu gan uz Jelgavas, gan uz Bauskas šosejām kavē sastrēgumi. Cauri purvam, pa īsāko ceļu ir saglabājies uzbērums no šaursliežu dzelzceļa, kas eksistēja no 1948. līdz 1953. gadam, un pa kuru no kūdras fabrikas “Baloži” uz Rīgu tika vesta kurināmā kūdra. Šo ceļu jau šobrīd izmanto kājāmgājēji, velosipēdisti un citi braucēji, gan atpūtas nolūkos, gan arī lai nokļūtu no Baložiem uz Ziepniekkalnu. Pat mūsu entuziasti uz talkām mēdz doties, ejot ar kājām no Ziepniekkalna, nevis braucot ar 23. autobusu, jo tā maršruts ir ļoti garš un līkumots. Baložu pusē, daļa no vecā dzelzceļa vēl joprojām ir saglabājusies, tā ir tā daļa, pa kuru mēs darbojamies un organizējam kūdras bānīša ekskursiju braucienus uz purvu.
 
   Vēlamies apkopot sabiedrības atbalstu idejai par šaursliežu tramvaja maršruta Baloži-Ziepniekkalns izveidi, lai vērstu Rīgas un Ķekavas novada pašvaldības uzmanību uz to. Idejas autori ir biedrība “Bānīša Draugu klubs”, kas ar brīvprātīgo entuziastu spēkiem atjauno Baložu kūdras bānīti. Tā ir tikai ideja bez finansiāla seguma un bez konkrētiem plāniem realizācijai, kas nebūs pa spēkiem patstāvīgi pašai biedrībai. Tā kā sabiedriskā transporta organizēšana ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām (Likuma “Par pašvaldībām” 15. panta 19. apakšpunkts), pirmkārt šādu pārvadājumu organizēšanā varētu iesaistīties pašvaldības.
   2017. gada oktobrī šāds priekšlikums tika iesniegts Ķekavas novada teritorijas plānojuma, savukārt 2018. gada februārī – Rīgas teritorijas plānojuma sabiedriskās apspriešanas laikā, lai teritorijas plānojumos iezīmētu un rezervētu trasi. Trases rezervācija ļautu uzsākt šāda projekta realizāciju brīdī, kad sakristu interese no visām iesaistītajām pusēm un būtu pieejams nepieciešamais finansējums, pārējā laikā nodrošinot, ka trase netiktu aizbūvēta un nerastos būtiski realizācijas apgrūtinājumi nākotnē. Šobrīd trases ietvaros neatrodas neviena būve un tā atrodas tikai uz pašvaldībai piederošiem zemes gabaliem.
   Abās pašvaldībās šāds priekšlikums guva atbalstu un tika iekļauts teritorijas plānojumu pilnveidotajās redakcijās. Darba procesā tas tika precizēts 2019. gada ietvaros, precizētā līnijas trase sniegta iecerei pievienotajos materiālos. Taču atkārtotajā sabiedriskajā apspriešanā Baložu pilsētā, atsevišķi iedzīvotāji pauda nepatiku pret šāda projekta realizāciju Baložu pilsētas centrā, netālu no daudzdzīvokļu mājām, baidoties no trokšņa. Tajā skaitā ir uzsākta parakstu vākšana “pret” ieceres iezīmēšanu teritorijas plānojumā.
 
   Tāpēc lai pašvaldībai palīdzētu izsvērti pieņemt lēmumu par to, vai šādu transporta sistēmu paredzēt vai neparedzēt teritorijas plānojumā, radīta balsu vākšanas iniciatīva.
Iniciatīvas rezultātā apkopotās balsis “par” šaursliežu tramvaju Baloži-Ziepniekkalns tiks iesniegtas Ķekavas novada domei un Rīgas domei, ne tikai lēmuma pieņemšanai teritorijas plānojuma kontekstā, bet arī tālākai projekta apsvēršanai un iekļaušanai pašvaldības attīstības projektu plānos.
   Tramvaja savienojums Baloži-Ziepniekkalns nodrošinātu sabiedriskā transporta funkciju, lai Baložu pilsētas iedzīvotāji varētu nokļūt uz Rīgu un pretēji. Ziepniekkalnā tiktu nodrošināta iespēja pārsēsties uz Rīgas Satiksmes sabiedrisko transportu, ar kuru iespējams nokļūt uz daudzām Rīgas apkaimēm – gan uz centru un Juglu, Skansti (40. autobuss, 19. un 27. trolejbuss), Ķengaragu (60. autobuss), gan arī Pārdaugavas apkaimēm – Āgenskalnu, Bieriņiem, Zolitūdi, Imantu, Dzirciemu un pat Daugavgrīvu (44., 46., 56. autobusi), skat. shēmu pielikumā.

   Tieši šaursliežu tramvaja sistēma ļauj izmantot mazākus un vieglākus tramvajus, vieglāku sliežu ceļu (kas izmaksātu lētāk), un būtu iespējams izmantot esošo zemes uzbērumu cauri purvam, neveicot pilnu uzbēruma rekonstrukciju un izvairoties no būtiskām investīciju izmaksām.
   Papildus, tā kā daļa no trases jau eksistē kā kūdras muzejdzelzceļš, tas ne tikai atvieglos tramvaja līnijas izbūvi un ekspluatāciju, bet arī šāds tramvajs varēs tikt izmantots muzejdzelzceļa apmeklēšanai no Rīgas puses.
 

Atbalsti ideju par šaursliežu tramvaju Baloži-Ziepniekkalns, vēršot pašvaldību uzmanību uz vajadzību to realizēt! Paraksties portālā manabalss.lv!

Foto: Instagram @sinndija un @viesturs_photography
 

Drukāt E-pasta adrese

Dzelzceļnieki talko remontējot un sakopjot

2019. gada 30. aprīlī pie mums talkoja divu uzņēmumu kopkolektīvs - SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" un AS "RB Rail", talkā veicot tekošos dzelzceļa uzturēšanas darbus - balastēšanu un pacelšanu, balasta pieblietēšanu, kā arī dzelzceļa apkārtnes sakopšanu un attīrīšanu no krūmiem.

Šī bija jau otrā reize, kad pie mums talko Rail Baltica projekta ieviesēji, apstiprinot savu profesionālo gatavību gan maziem, gan lieliem dzelzceļa būvdarbiem.

Foto: Dāvis Bušs, video: Oskars Geide

Saliedē un... būvē dzelzceļu!

Atklāj komandas garu un spēku, būvējot īstu dzelzceļu! Brīvprātīgā darba talka Baložu kūdras bānītī - neparasts un iespaidiem bagāts saliedēšanas veids! Mēs nodrošinām darba vidi un instrumentus - jūs darba rokas, un talka var sākties! Tieši tā top Baložu kūdras muzejdzelzceļš - entuziastu uzturēts šaursliežu dzelzceļš tepat pie Rīgas robežas. Kopš 2013. gada entuziastu spēkiem talkojam un atjaunojam dzelzceļu savā brīvajā laikā, kā arī labprāt ļaujam iejusties talku atmosfērā arī citiem interesentiem. Tā pie mums talkot ir braukuši gan uzņēmumu kolektīvi, gan draugu un radu grupiņas. Muzejdzelzceļš nav liels, bet darāmā ir daudz, tāpēc varam atrast darāmo jebkurām rokām - gan lielām, gan mazām, gan augsti kvalificētai grāmatvedei, gan fiziski norūdītajiem vīrieškārtas pārstāvjiem. Un kur nu priekšnieki un padotie - talkā zūd ierastā hierarhija, atklājas kolēģi no pavisam skatu punkta un citās lomās, ar lāpstu rokās visi kļūst vienādi, un tikai tas, cik dziļi lāpstu cirtīsi Tu, noteiks to, kāds būs Tavs dienas sasniegtais rezultāts! Ja arī Tevi ieinteresēja - raksti info@bdklubs.lv! Priekšzināšanas nav obligātas, izņemot pusdienu gatavošanas brigādei! Rail Baltica (RB Rail AS un Eiropas Dzelzceļa līnijas SIA) kopīgā talka 30.04.2019. Video: Oskars Geide Videography Mūzika: grandson - Apologize (Robin Hustin Remix) foto: http://www.kudrasbanitis.lv/index.php/lv/aktualitates-un-sasniegtais/160-dzelzcelnieki-talko-remontejot-un-sakopjot Biedrība "Bānīša Draugu klubs", sabiedriskā labuma organizācija kopš 2012. gada

Posted by Baložu kūdras bānītis on Pirmdiena, 2019. gada 8. jūlijs

 

 

Drukāt E-pasta adrese

27.04.2019 Lielā talka Kūdras bānītī!

Šogad pirmo reizi mēs piedalījāmies akcijā Lielā talka kā oficiāla talkošanas vieta, jo iepriekšējos gados vairāk koncentrējāmies uz dzelzceļa remontdarbiem, nevis sakopšanu. Šoreiz fokuss bija tieši pretējs - sakopām vidi ap mums. Tā kā dzelzceļa apkārtne pa šiem gadiem ir jau izkopta un neprasa daudz pūles, devāmies talkot Baložu pilsētas mežā, apmēram 300...400 m attālumā no dzelzceļa.

Lai gan izlūkgājiens martā jau deva mums sapratni, ka "tur ir ko rakt", patiesā aina izkristalizējās tikai darba procesā - vairāk kā 80 pilni atkritumu maisi, savākti trīs dažādās vietās, un tas ir tikai sākums. Šajās vietās būs ko talkot vēl gadiem, jo arī aizlaists un piemēslots šeit ir ticis gadiem, taču kādam tas ir jāsāk sakārtot, un šajā ziņā būsim devuši arī savu ieguldījumu vides un sabiedrības labā. Talkas otrajā pusē iztīrījām no krūmiem arī ceļu, kas ved līdz iekāpšanas vietai, un izvizinājām talciniekus ar bānīti, kā arī pabarojām ēdnīcas vagonā!

Paldies visiem centīgajiem talkotājiem, kas nāca palīgos sakopt vidi - gan iedzīvotājiem, biedrības "Bānīša Draugu klubs" entuziastiem, taču īpaši pateicoties Satiksmes ministram Tālim Linkaitam, kas pagodināja talku ar savu dalību, kā arī Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja kolektīvam un Vidējās paaudzes deju kolektīvam "Baloži", kas "iznesa talkas lielāko smagumu" tieši atkritumu savākšanas un pat izzvejošanas ziņā!

Drukāt E-pasta adrese

Caur purvu taure skan - Muzeju naktī Baložos 18.05.2019

Ar devīzi „Caur purvu taure skan” Muzeju nakts ietvaros 18. maijā apmeklētājus sagaidīja Baložu kūdras bānītis – ar brīvprātīgo dzelzceļa entuziastu spēkiem topošais šaursliežu muzejdzelzceļš. Ar ieskatu kūdras dzelzceļu vēsturē nonācām līdz pat mūsdienām – kā Baložos atdzimst vēsture un unikāls industriālais mantojums

Drukāt E-pasta adrese

Vairāk rakstu...